lørdag 23. november 2013

Brød for små mager



En ting jeg har oppdaget, som jeg ikke var klar over før jeg "begynte med baby", er alt fokuset på jern. Spesielt når man lager all maten til babyen selv, er det mye mas om å sørge for tilstrekkelig jerninnhold. I ferdigkjøpt babygrøt er det tilsatt jern, men det er absolutt ikke noe problem å pimpe jernet i hjemmelaget mat heller! Jeg tok på meg saken, og bakte et brød fylt med jernrike ingredienser: Fullkorn, hirse, chiafrø og tørkede aprikoser.

Veslesnuppa er ikke så dreven på å spise brød enda, men hun koser seg med brødbiter med avokado og eggeplomme på. Vi øver på å spise selv, men det er virkelig ikke lett å få brødbiten inn i munnen, framfor å gjemme den i neven! Sakte men sikkert går det framover likevel.

Jeg har ikke tatt meg bryet med å regne ut jerninnholdet i oppskriften, fordi det er mer pressende ting for øyeblikket (*kremt* eksamen som jeg ikke leser til). Uansett tror jeg at dette er et superdupert super-jernbrød, og jeg vet at det er et superdupert babybrød!


Jernrikt grovbrød

  • 5 økologiske, tørkede aprikoser + 1 dl kokende vann
  • 2 dl hvetemel
  • 2 dl sammalt hvete fin
  • 1 dl hirseflak
  • 3 ss chiafrø
  • 1/2 ts gjær
  • 2 dl appelsinjuice eller vann
Hell det kokende vannet over aprikosene, og bløtlegg i ca 20 minutter. Kjør dem til puré med stavmikser eller lignende.

Bland sammen alle ingrediensene. La deigen stå over natta, i ca 10-12 timer (eller opptil 18 timer). Det går sikkert an å la brødet heve kortere, men jeg er stor tilhenger av denne enkle, eltefrie metoden.

Fordel brøddeigen i 2 minibrødformer, og stek brødene ved 220 grader i ca 30 minutter. Du kan eventuelt bruke en vanlig brødform og justere steketiden deretter. Brødet vil nok bli litt lavt, men med halvannen deigporsjon, kan jeg tenke meg at det blir perfekt.

Minibrødskivene passer akkurat til å skjære i tre biter på langs og tre biter på tvers, slik at vi får ni jernrike brødbiter (her med avokado) for en baby å øve seg på. Eller eventuelt kaste rundt i stua - som i dag. (Jeg finner brødbiter på de merkeligste steder om dagen!)

Ha en nydelig helg, alle sammen!

4 kommentarer:

  1. Er jo ikke bare bra for barn men også særlig jenter og damer som trenger litt ekstra jern også, dette så utrolig godt ut du :D Fortsett med kjøkken kreativiteten, og lykke til med eksamenen!
    x J

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du rett i! Jeg forsøker å få i meg jerntabletter selv, for jeg er virkelig ikke så god på å spise rødt kjøtt og den slags jernrike saker. Det går så som så ;)

      Tusen takk for lykkeønskningen! Det trengs ;)

      Slett
  2. Så fin oppskrift! Vi har begynt med litt fast føde nå. Grøt av hirse med aprikosmos har vært en hit! Omtrent når fikk snuppa deres smake brød? Orvar er så interessert i alt vi spiser, og vil helst spise selv, så jeg tror han vil synes det er stas med brød!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende! Med fast føde åpner det seg et vell av muligheter og inntrykk :D

      Jeg husker ærlig talt ikke hvor gammel Alva var da hun gikk brød. Jeg tror det først var da hun var rundt 6,5 måneder, men det var rett og slett fordi jeg ikke hadde tenkt på det før :p Jeg hadde ikke hatt noe problem med å la henne få teste det tidligere om jeg hadde tenkt på det :) Hun er riktignok ikke så god på å faktisk Spise det enda. Elsker å putte bitene i munnen, men de fleste ender på gulvet etter et par-ti runder rundt tunga ;)

      Slett