søndag 19. januar 2014

Rå utfordring

Da var uka med rå mat over for lengst, og jeg har (selvfølgelig) vært smådårlig til å oppdatere. Sånn er det nå. Jeg lager et lite samleinnlegg her, for spesielt interesserte.



Det har gått i mange smoothier/iskremer/milkshaker! (Det gjør det forsåvidt også til vanlig.) Kombinasjonene er typisk:

  • frosne bananer + kakopulver
  • frosne bananer + frossen sharonfrukt + kakaopulver
  • frosne bananer + bringebær

Enklet og greit. I tillegg til denne hovedbasen hadde jeg som regel i én eller flere av følgende:
  • nøttesmør (cashewsmør
  • avokado
  • lecitin
  • chiafrø
  • mesquite
  • lønnesirup
  • iblant egg for proteininnholdets skyld
  • diverse toppinger (rå brownies, kakaonibs, kokossmør, sjokoladesaus, frukt...)

Helt fantastisk blir det med biter av rå brownies på toppen. Jeg har spist en hel haug av rå brownies den siste uka!

Og enda bedre: Med smeltet kokossmør som stivner på toppen av det igjen!


Chiapudding prøvde jeg meg også på. Jeg er ikke totalt overbevist av konsistensen, men det smakte jo godt.


Jeg har spist noe annet enn iskrem også. Mange deilige salater, med massevis av avokado, gresskarkjerner, pinjekjerner, rosiner og tahinidressing (rett og slett bare tahini og havsalt).


Rå lasagne. Jeg (og Mr M og snuppa) har bare ett ord: Nam!

Og enkelt og greit frukt, nøtter, kokossmør og kakaonibs. Mellommåltid som knapt krever tilberedning (noe som er en fordel med en baby i huset).

Jeg er veldig fornøyd med uka, og det er absolutt ikke vanskelig å holde seg til all denne gode maten. Jeg har fått i meg mye mer frukt, grønt og nøtter enn jeg gjør til vanlig (og det er ikke lite, det heller!), og det er noe jeg vil ta med meg videre. Likevel får dette forbli hva det var - et ukeseksperiment - og jeg er veldig glad for å ha pannekakene mine igjen. De smaker enda bedre etter en uke uten!

12 kommentarer:

  1. Dette så slettes ikke verst ut. Tror jammen jeg skulle overlevd en uke ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde du sikkert! Raw food er mer enn bare salatblader ;)

      Slett
  2. Så gøy at du prøvde en uke altså!! Mange tror jo det er umulig og utilfredsstillende med raw food, men jeg tror dette innlegget kunne overbevist de fleste :) Så. Mye. Godt!
    Selv elsker jeg raw food og synes ikke det er vanskelig å leve på det. Dette innlegget ga likevel en masse ideer. Og ikke minst fikk jeg utrolig lyst på raw brownies igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som jeg sa over; raw food er mer enn bare salatblader ;) Det er nok mange som avfeier det uten å vite hva det egentlig innebærer, ja. Masse deilig som finnes!

      Jeg så du lagde brownies. Namnamnam! Jeg ble fristet! Heldigvis har jeg mer i fryseren ;)

      Slett
  3. Så masse godt! :D Skal definitivt teste ut den browniesen ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det anbefales på det varmeste! :D

      Slett
  4. føltes kroppen annerledes på noen måte etter denne uken? :) tenker både fysisk og mentalt! alt fra humør, energi, vekt ned/oppgang, konsentrasjon, fordøyelsen. nevn gjerne det meste! :D har så lyst selv å ta mer rawfood og veganske-tendenser inn i livsstilen min. har smått begynt å drikke smoothie til frokost (næringsrik vel å merke!) med bær og frukt, kokosolje, chiafrø, proteinpulver og/eller gresk yoghurt/kesam(som ikke er vegansk, men tenker ikke 100%!). både for helsefordeler og miljøet! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, jeg skal innrømme at jeg ikke tenkte så veldig mye på hvordan kroppen kjentes. Det var ikke det som var hovedpoenget. Likevel kan jeg med sikkerhet si at jeg kjente meg veldig bra. Det kjentes godt å få i seg masse grønnsaker og frukt - og ikke minst smaker det superdigg! Fordøyelsen fungerte flott (men det gjør den stort sett ellers også), og jeg var fornøyd og glad. Jeg gikk inn for å spise kjempemye og passe nøye på å få i meg nok energitett mat fordi jeg ammer en kraftplugg av ei jente, og trenger nok energi til det. Vekta sto vel omtrent stille, men sånt er vanskelig å si over en uke uansett.

      Det negative for min del, er at det føles for strengt å følge en slik spisemåte. Det er for mange ting jeg ikke kan spise, og det kan fort bli litt "forstyrret". Jeg ønsker ikke å la spisemåten min gå ut over feks hva jeg kan spise når jeg er på besøk hos andre eller hva jeg kan spise sammen med familien min. For miljøet er det supert! Jeg har veldig ofte vegetarmiddager, som selv om de er varmebehandlet er bra for miljøet :)

      Smoothien høres kjempegod ut! Jeg foretrekker å spise smoothiene mine med skje, og lager dem supertykke og deilige :)

      Lykke til!

      Slett
  5. Åh, det ser utrolig friskt og godt ut! Spennende å prøve ut noen andre matretter enn det man er vant til i det daglige. De milkshakene/smoothiene hørtes gode ut. Og veldig kjekt når det er så lettvint å lage. Skal sørge for å få fryst ned noen bananer med én gang, så kan jeg teste i kveld ;)

    Ha en fortsatt fin dag, Vilde! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Friskt og godt var det! Et friskt pust :) Jeg anbefaler smoothiene! Jeg lager dem supertykke og spiser dem med skje! Mmmm... :)

      Klemmer til deg <3

      Slett
  6. Hei. Nøttesmør går det mye av i alle varianter her, men kokossmør var nytt for meg. Hvordan lager du dette? Rå brownies er prøvd før, men skal helt klart gi denne en sjans...OG bruke som luksustopping på diverse :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Kokossmør lages veldig enkelt ved å kjøre en pose kokosstrø eller to i en foodprocessor til det er flytende. Det tar kanskje 5 minutter eller litt mer :) Verdt å prøve!

      Slett