tirsdag 29. oktober 2013

Babymat No 2

Jeg har hatt planer om å skrive mer om babymat i lang tid. Det er jo snart tre uker siden sist, og det er klart babyen min har fått mat i mellomtiden! For et par uker siden satte jeg igang med et babymatlageprosjekt i typisk Vilde-stil. La meg fortelle:

Det hele startet med at jeg kjedet meg i forelesningen (for tro det eller ei, det gjør jeg ofte - altfor ofte), og hjernen min begynte å arbeide. Hva arbeider den med? Oppskriftsideer, selvsagt. Jeg hadde (og har) tusenvis av ideer til ting jeg vil at snuppa skal få smake. Tenk så spennende alt er for henne, ny som hun er for hele verden! Jeg fantaserte og drodlet, og vips var forelesningen over uten at jeg hadde fått med meg stort. Det jeg imidlertid hadde var en liste over ingredienser jeg ville handle inn og eksperimentere med.



Som sagt så gjort. Tre kvarter senere sto jeg på kjøkkenet, da jeg egentlig burde lese. Matlaging er jo så mye morsommere! (Hvorfor er det ikke dette jeg gjør til vanlig?) Jeg kokkelerte i vei, og resultatet kan dere se under. Tre retter med vidt forskjellige smaker å utforske for ei lita ei. De har alle blitt godt mottatt, men det hender selvfølgelig også at lillesnuppa setter seg på bakbeina og kniper igjen munnen. Jeg velger å tro at det kommer av manglende sult og varierende dagsform, og ikke feil smak på rettene ;)

(For ordens skyld, hvis noen lurer: Snuppa var med pappaen sin på tur og på kafé. Ingen barn ble skadet i eksperimentene.)

Oppskriftene er ikke skikkelige oppskrifter, men mer ideer til kombinasjoner. Mengdene er litt så som så. Dette er rett og slett fordi jeg ikke gidder å måle skikkelig opp når jeg lager mat. Så lat er jeg faktisk. Ta de mengdene du har og synes er passelige.


Marokkansk lammegryte

Så god at Mr M og jeg hadde lyst til å spise den selv!
  • 200 g lammekjøtt
  • 1 liten løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 gulrot
  • 2 ss tomatpuré
  • 6 tørkede aprikoser
  • 1/8-1/4 ts av hver av tørket koriander, spisskummen, ingefær og kanel
  • en liten neve quinoa (eventuelt linser, ris, poteter eller lignende)
  • eventuelt litt frisk koriander
  • en god dæsj kokosolje
Framgangsmåten er enkel: Ha alt unntatt quinoaen og frisk koriander i en kjele, og dekk med vann. La koke i 30 minutter opptil to timer, alt ettersom hva du har tid til. Smakene blir ekstra gode og lammet blir ekstra mørt med litt lang koketid. Tilsett quinoa og kok til den er ferdig, 15-20 minutter. Tilsett koriander og kokosolje til slutt før du moser til ønsket konsistens.

Høstlam med norske rotgrønnsaker

Dette tror jeg er favoritten til snuppa
  • 200 g lammekjøtt
  • 1 liten løk
  • 1 gulrot
  • 2 poteter
  • en skive sellerirot
  • eventuelt andre rotgrønnsaker
  • litt timian og rosmarin
  • en stilk vårløk i ringer
  • en god klatt smør
Framgangsmåten er enda enklere her: Ha alt unntatt vårløken i en kjele, og kok i minst 30 min, men gjerne opptil 2 timer. Tilsett vårløken og smøret når du skal blende det.

Torsk med søtpotet og appelsin

Denne retten får en nydelig, knalloransje farge. Jeg har dessverre ikke noe bilde, så du får ta meg på mitt ord.
  • 1 torskefilet (100-150 g)
  • 1 liten løk
  • 1 paprika
  • 1 middels stor søtpotet
  • båtene fra en appelsin
  • eventuelt litt dill
  • en god klunk olivenolje
Kok opp alt unntatt torsken, og la koke i 10-15 minutter, til grønnsakene er møre. Tilsett torsken og la den trekke til den er gjennomkokt.



Det er ganske deilig å ha fryseren full av ulike babyretter (jeg tror vi har 9-10 varianter nå) som bare kan hentes opp hver dag. Likevel må jeg innrømme at jeg gleder meg til å kunne lage mer! Vi lager imidlertid daglig rettene hun får til de andre måltidene, og det er jo også stas. Det går for det meste i grøt eller frukt-/grønnsaksmos av det helt enkle slaget, men lillejenta elsker det! Det forstår jeg godt, for mange av mosene hennes har jeg mest lyst til å spise opp selv (og jeg spiser opp det hun ikke spiser, ja). Det er ikke noe spesielt over blandingene, men her kommer det noen eksempler som inspirasjon:

Den daglige, elskede standardmosen:
  • banan
  • avokado
  • blåbær eller skogsbær
En ny, frisk og fyldig favoritt (ja, vi er glade i banan og avokado - og bokstavrim):
  • banan
  • avokado
  • litt finrevet sitronskall av en økologisk appelsin
Et annerledes, raskt improvisert kveldsmåltid da snuppa var lei av grøt (det ble snaskens!):
  • en liten gulrot
  • 1/2 potet
  • et dryss kardemomme, nellik, gurkemeie og hvitløkspulver
  • 1 ts smør

Til slutt: her om dagen lagde vi boeuf bourguignon til oss selv, og da ble det visst en liten babyporsjon til i fryseren. Noen som sa luksusbaby? Jeg tror hun lever godt.

5 kommentarer:

  1. Fantastiske oppskrifter!
    Skulle ønske jeg var 23 år yngre nå :P Flink du er! x

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, du er søt :) Jeg skal innrømme at jeg gladelig spiser opp etter Alva når hun ikke vil ha mer :p Jeg tror vi må lage noen av disse matrettene i voksen-versjon også! ;)

      Slett
  2. Åå det bare klør i fingrene etter å begynne å lage mat til baby- selv om jeg håper på fullamming en god stund til. Jeg gleder meg så! Veldig gøy å se hva slags kombinasjenervdu lager.

    God natt og klem til deg. Her er det nattmat-tid for en sulten liten bolle

    SvarSlett