mandag 13. januar 2014

Kjøttfrie dager - Rå lasagne

Jeg har faktisk delvis et vegetarkosthold til vanlig, men jeg har ikke prøvd meg på noe som denne oppskriften før! Kort sagt ble både Mr M og jeg meget positivt overrasket over hvor snaskens dette var. (Veslesnuppa syntes også at ostesausen var helt uovertruffent deilig!) Vi lade lasagnen "dekonstruert", med hver komponent i en egen bolle, fordi vi ikke gadd å pusle med å sette den sammen til faktisk lasagneform - like bra uansett!


Komponentene

  • squash i tynne skiver (bruk ostehøvel eller potetskreller)
  • rå tomatsaus (oppskrift under)
  • rå ostesaus (oppskrift under)
  • rå brokkolipesto (oppskrift under)
  • gresskarkjerner
  • pinjekjerner
  • solsikkefrø


Tomatsaus

Inspirert av Mjuuugly
  • 4 gode, modne tomater
  • 4 soltørkede tomater, bløtlagt en time eller to
  • 1 stilk stangselleri
  • 1/2-1 hvitløksfedd, avhengig av hvor mye hvitløk du liker
  • basilikum
  • oregano
  • salt

Kjør alt glatt med stavmikser eller i foodprocessor.

Ostesaus

Inspirert av Mjuuugly
  • 2 dl cahshewnøtter, bløtlagt et par timer
  • 1,5-2 dl vann
  • litt næringsgjær (valgfritt)
  • litt salt
  • noen dråper sitronsaft

Kjør alt nøtter og vann glatt med stavmikser eller i foodprocessor. Smak til med næringsgjær, salt og sitron.

Brokkolipesto

Inspirert av Deliciously Ella
  • 5 dl brokkolibuketter
  • bladene av en basilikumplante
  • 1 avokado
  • 1 dl gresskarkjerner
  • saften av 1/2 sitron
  • vann til passelig konsistens
  • salt
Mos alle ingrediensene med stavmikser til en passelig konsistens.

6 kommentarer:

  1. Dette både så og hørtes vidunderlig ut! Også ser det litt lettere ut når du la alle kompionentene ut på kjøkkenbenken slik, det var lurt :) Kunne godt tenke meg og lage noe slikt som dette, er jo nesten som en real mezze jo! For ikke og snakke om de fine fargene og forskjellige konsistensene :) Nam!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du rett i - det blir liksom litt mindre komplisert da ;) Man trenger jo ikke alle komponentene om man vil gjøre det litt enklere, men de er jo veldig gode, alle sammen! Absolutt verdt å prøve :)

      Slett
  2. Fantastisk fin blogg. Du har en ny følger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen, tusen takk! Jeg følger bloggen din fast - din trollkvinne på kjøkkenet! :)

      Slett
  3. Ja, er ikke bare rå lasagne fantastisk!?! Et av mine favorittmåltider. Smart å spise det på denne måten også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er frelst! Jeg har siklet på det på din blogg før, men aldri kommet meg så langt at jeg har fått prøvd det før. Så glad for at jeg har gjort det!

      Slett