onsdag 17. desember 2014

Oppskrift på julegenser

Jeg har flere ganger lovet å legge ut oppskrift på fristil-strikkeprosjektene mine, men jeg er visst dårlig til å følge opp. Her kommer oppskrift på jule-/vintergenseren jeg strikket for noen uker siden. Mønsteret har jeg tegnet mer eller mindre av fra et mønster jeg snublet over et eller annet sted på nettet.


Oppskriften er en ca-oppskrift, og jeg kan ikke garantere for resultatet. Følg magefølelsen og legg opp maskeantallet du føler at blir riktig. Jeg strikket den til min ett-og-trekvart-år gamle jente, og den rekker henne ganske langt ned på låret. Den er også relativt smal. Ved å legge til en rapport eller to av mønsteret i bredden, tror jeg lengden fint vil fungere til 3 år. Legg da til ekstra masker i vidden på ermene også. Kort ned på deler av mønsteret i lengden om du vil ha den kortere. Pass på at du ikke strikker mønsteret for stramt.

Garn: Drops Baby Alpaca Silk (ca 27 m/10 cm på pinne nr 3)
Garnforbruk: ca 100-150 g grunnfarge og 50 g mønsterfarge

Bolen:
Legg opp 148 m på rundpinne nr 2,5. Strikk vrangbord rundt 2 rett, 2 vrang i 2 cm eller til ønsket lengde. Bytt til pinne 3 og strikk 1 omgang glattstrikk, samtidig som du øker jevnt fordelt med 20 m (= 168 m på pinnen).

Strikk mønster etter diagram 1. Det måler ca 25,5 cm i høyden når det er ferdig. Tilpass evt mønsteret for å få ønsket lengde. Fell 5 m i hver side.

Ermer:
Legg opp 38 m på pinne 2,5. Strikk vrangbord rundt 2 rett, 2 vrang i 6 cm eller til ønsket lengde. Bytt til pinne 3 og strikk 1 omgang rett, samtidig som du øker 12 m jevnt fordelt (= 50 m på pinnen). Strikk glattstrikk rundt. Øk 2 m under ermet hver 2. cm 6 ganger. Strikk til ermet måler 21-22 cm fra oppleggskanten. Fell 6 m midt under ermet.

Strikk erme nr 2 lik det første.

Raglanfelling:
Sett ermene inn på samme rundpinne som bolen. Sett 1 merke i hver sammenføyning mellom ermer og bol (= 4 merker totalt). Strikk 2 omganger glattstrikk. Nå skal det felles til raglan. Omgangen starter i sammenføyningen bak på venstre skulder.

Strikk til 2 m før 1. merke. Ta 1 m løst av pinnen. Strikk neste m rett og ta den løse masken over denne. Strikk de to neste maskene rett sammen. Gjenta fellingen ved hvert merke på hver 2. omgang.

Etter 6 fellinger strikkes digaram 2 SAMTIDIG som det felles til raglan på hver 2. omgang. Tilpass gjerne mønsteret, slik at et hjerte kommer midt foran (men dette er valgfritt).

Når diagrammet er ferdig, strikker du videre til det er felt ytterligere 3 ganger (= 19 fellinger totalt).

Tilpass maskeantallet til ca 88 m (antallet må være delelig med 4) og bytt til pinne 2,5. Strikk vrangbord 2 rett, 2 vrang i 3 cm. Fell av løst, rett over rett og vrang over vrang.

Sy sammen under ermene og fest alle tråder. Damp arbeidet forsiktig.

Diagram 1:

Diagram 2:

Jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger! Spør gjerne om du lurer på noe. Denne oppskriften er kun utprøvd én gang og skrevet ned noen uker senere etter hukommelsen. Bruk den derfor med en smule sunn fornuft og tenk selv :)


7 kommentarer:

  1. Så utrolig flink du er altså!!! Den er kjempefin!
    Jeg gleder til å endelig bli ferdig med vesten til S når søster kommer hjem til jul. Jeg trenger hjelp :)
    God førjulstid til og lille Alva og mannen

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :) Håper på å få se S sin vest når den blir ferdig! Du må jo skryte litt ;)

      Jeg ønsker dere en strålende førjulstid og en strålende jul også! :*

      Slett
  2. For et talent:) håper du har hatt en fin jul med dine kjære, og ønsker deg alt godt for 2015:) klem!

    SvarSlett
  3. Hola, saludos desde México.
    Bueno, sólo quería decir que ¡tus suéteres quedan totalmente increíbles! Y también qué muchísimas gracias por dejar tu reseta. Que este año y lo que vengan sean de salud y bienestar, abrazos.

    SvarSlett
  4. Hello!!! I love this sweater! I share your photos on my page(http://ok.ru/group/54988099354648). Do you mind?

    SvarSlett
  5. Hei! Prøver meg her for å komme i kontakt med deg som driver denne bloggen. Jeg startet å strikke en genser etter din oppskrift her inne på bloggen. En genser inspirert av Dalur. Driver nå med bærestykket. Men dessverre er innlegget med oppskriften borte og jeg kommer ikke videre. Hadde blitt kjempeglad om du kunne hjelp meg ��

    SvarSlett
  6. Dette er noen skikkelig kule julegensere! Takk for at du delte dette blogginnlegget.

    SvarSlett